Lang verwacht en toch gekregen. - Reisverslag uit Golden, Verenigde Staten van Joan Jansen - WaarBenJij.nu Lang verwacht en toch gekregen. - Reisverslag uit Golden, Verenigde Staten van Joan Jansen - WaarBenJij.nu

Lang verwacht en toch gekregen.

Door: Joan

Blijf op de hoogte en volg Joan

25 September 2011 | Verenigde Staten, Golden

Vrienden, familie en andere geïnteresseerden,

Als eerste wil ik graag even mijn excuses aanbieden dat ik jullie zo lang op een verhaal hebben moeten wachten! Dat kunnen jullie me gerust kwalijk nemen hoor, want ik heb er we tijd voor gehad *schaamt zich nu diep*
Hoe gaat het met u allen? Met mij gaat het hier supergoed! Ik zit nu eindelijk in Colorado, dus het avontuur kan beginnen! Voor mij is het al begonnen natuurlijk, dus laat ik jullie maar bijpraten over wat er is gebeurd sinds mijn laatste verhaal. Waar waren we ook al weer gebleven? Oh ja, ik was heel erg opgewonden over het businessklas vliegen.
Na een heerlijke nacht te hebben geslapen, was ik de volgende ochtend alweer vroeg wakker. Ik was bang om mezelf te verslapen, maar aangezien ik zo dicht bij het vliegveld zat en ik niet lang in de rij hoefde te staan bij alle loser (geintje, ik ben er één van, behalve deze ene keer :D ..) die economie vliegen, kon ik heerlijk uitslapen. Dat lukte dus niet, dus besloot ik maar om lekker rustig aan te doen onder de douche, en mijn spullen inpakken. Zodra ik klaar was en het nog te vroeg was ben ik heerlijk gaan ontbijten, heel uitgebreid. Daar ook weer gezellig gekletst met de andere vrijwilligers, en zo een uitnodiging gekregen van één van hun om parasailing uit te proberen bij zijn bedrijf. Ik weet niet of ik het durf, maar ik ga het zeker proberen! Uiteindelijk bleek het vliegtuig weer vertraagd te zijn met een paar uur, dus die tijd heb ik lekker kunnen verdoen in de business lounge. Ook weer een ervaring, al was dat nogal saai. Oké, je zit misschien goed, en er is wat te drinken en te eten, maar na het uitgebreide ontbijt had ik geen trek meer. En het was er zo vreselijk stil, al die mensen druk aan het werk op de laptop, dus besloot ik dat ook maar te doen. Ik heb nog even met thuis gepraat, maar dat kon natuurlijk ook niet al die tijd. Wat een geklaag over niks, hè :P. Maar goed, tegen de tijd dat we eindelijk het vliegtuig in konden was de businessklas het eerst aan de beurt, en terwijl we wachten tot iedereen in was gestapt kregen we lekker wat champagne. Dat begon al goed! De stoel naast mij was leeg, en ik vroeg me af waarom, aangezien het vliegtuig helemaal vol was. Het antwoord daarop bleek dat het de stoel was waar de piloten zaten tijdens hun pauze! Er waren drie piloten en de eerste twee hebben hun hele pauze geslapen, maar de laatste, de Captain, die was wel in voor een kletsje. Super gezellig! Na een hele tijd over vliegen en dergelijke gepraat te hebben, kwamen we op Colorado waar ik (niet het vliegtuig) heen zou gaan. Het bleek dat zijn vrouw, een stewardess, altijd met hem mee vloog en zij kwam toevallig uit Colorado! Hij heeft haar er bijgehaald en met ons drieën hebben we het over Colorado gehad, waar heen te gaan en dat soort dingen. Echt een super geslaagde vlucht met alle luxe en dergelijke!
Uitgerust aan gekomen in Philadelphia waar ik een overstap moest maken. Hier moest ik ook door de douane zien te komen.. Na alle verhalen die ik over ze had gehoord en na het hele gebeuren bij de ambassade in Amsterdam, keek ik niet echt uit naar dit moment. Het geluk is met de domme zoals ze zeggen, en dat bleek maar weer, want ik had nergens geen last van en kon zo doorlopen! Ik heb zelfs de douane beambte nog kunnen laten glimlachen! Helemaal door het dolle van mijn geluk en het feit dat ik nu echt in Amerika was en niemand me meer zou tegen houden, ben ik naar mijn gate gerend. Op mijn boarding pas die ik al in Brussel had gekregen stond gate C, en ik kwam aan in gate A. Dat klinkt misschien niet zo ver weg, maar het is een echt enorm vliegveld! Ja, alles is echt groter in Amerika ;). Ik had haast door de vertraging, dus 15 minuten later kwam ik hijgend aan bij gate C, maar daar was mijn vliegtuig helemaal niet! Na op het scherm gekeken te hebben zag ik inderdaad dat er een gate verandering was geweest en dat ik nu zou vertrekken vanaf gate A! Pfffff!!!! Kon ik dus mooi het hele eind weer terug huppelen! Gelukkig was ik nog ruim op tijd, en heb ik zelfs nog even kunnen achter internet gekund, wat een uitvinding toch hè, dat wifi en laptop gedoe? De vlucht van Philadelphia (Pennsylvania) naar Denver (Colorado) vloog ik helaas niet business, maar dat hoefde ook niet, want het was zo rustig dat ik twee stoelen voor mezelf had! Ik was met mijn buurman (een Amerikaan) aan het kletsen, en we kwamen op Colorado School of Mines, en toen hoorde ik opeens de jongen die voor mij zat zeggen (vertaald): “CSM?? Daar heb ik ook op gezeten!”. Dus zo wist ik al het een en ander van mijn school voordat ik er was aangekomen! Mijn buurman heeft me nog geholpen om naar de bagage band te komen, we moesten zelfs een trein-achtig-iets nemen, niet normaal.. Eenmaal mijn bagage opgehaald ben ik naar de bus gelopen. Ik zal je zeggen, de Amerikanen over het algemeen zijn echt heel erg aardig en behulpzaam, maar de mensen die op het vliegveld zelf werken zijn echt gemene mensen! Ik wilde vragen welke bus ik moest hebben om naar mijn appartement te gaan (waar ik niet meer van wist waar het was) en de mensen die waren aangenomen om mensen met deze specifieke vragen te helpen zeiden alleen maar: ‘Pak maar een foldertje..’ Echt, wat een eikels! Maar goed, na een heel avontuur met de bussen en mensen die me probeerden te helpen de juiste bus te vinden kwam ik dan eindelijk toch aan in het appartement!
Het appartement deel ik, zoals al eerder gezegd, met twee meisjes. En het is een groot appartement! Niet te geloven, een hele uitgebreide keuken, een ruime woonkamer, een enorme badkamer met bad, en de kamers zelf zijn ook ruim! Ik heb een ingebouwde kast en alles! Daar was mijn kamertje in Zeist niks bij! Ik heb die avond al kennis gemaakt met beide huisgenoten, en ik moet helaas zeggen, dat hoewel we vriendelijk met elkaar omgaan, we zullen nooit beste vrienden worden. Gelukkig hoeft dat ook niet, want het is een school met erg veel mensen die allemaal hetzelfde als ik leuk vinden, dus er moeten wel een paar zijn waarmee ik het goed kan vinden!
Als eerste punt op de agenda stond het inschrijven voor de vakken. Helaas kond ik de vakken die ik thuis had uitgekozen rooster technisch niet samen volgen. Dat betekende dus nieuwe vakken uitkiezen. Het was een heel gepuzzel, maar uiteindelijk had ik een lijst met vakken die ik samen kon volgen. Het nadeel is alleen dat ik geen flauw idee had van wat de vakken inhielden. Zo kwam het dat ik twee vakken per ongeluk had gekozen die allebei nogal veel met programmeren te maken hadden. Helaas ben ik een echte computer leek, en hoewel ik het eerste programmeer vak in utrecht wel gehaald heb met een redelijk cijfer, ben ik er echt geen ster in. Mijn programma had nogal veel vakken en om dan twee vakken erbij te hebben, die veel tijd gaan kosten en waar ik niet bijzonder op gesteld was, werd me toch echt te veel. Zo heb ik wat rond geschoven en die twee lastige vakken laten vallen en een ander vak erbij gekozen. Voor wie het leuk vind om te weten, ik volg nu de vakken:
1. Advanced physical Geology: Een vak dat heel erg lijkt op onze voorbereiding voor het veldwerk. Het gaat om leren kijken naar kaarten, stenen herkennen en met deze info een geologische geschiedenis op te zetten en meer van dat soort dingen. Natuurlijk kan ik deze dingen al, maar het leek me leuk om te oefenen met kaarten en stenen uit deze omgeving, zodat ik wat meer een idee kon krijgen van de geologie van het gebied waar ik nu zit. Oh ja, en er horen wat veldwerken bij dit vak, het zijn maar een paar middagen, maar het is toch wel mooi dat er zoveel geologie te zien is in de ‘achtertuin’ van mijn school!
2. Groundwater Engineering: Dit is een vak dat gaat over het stromen van grondwater. Ik heb een vak gedaan dat hier enigszins op lijkt fysische hydrologie. Het is het grondwater deel daarvan, maar dan veel uitgebreider. Ook wel leuk, vooral omdat het meer de engineering kant op gaat, en dat is toch het bijzondere van deze school, het is namelijk een school voor ingenieurs!
3. Planetary Geophysics: Dit is een van de leukste vakken die ik hier volg. Het gaat over de geofysica van de planeten uit ons zonnestelsel. We hebben tot nu toe een algemeen praatje gehad over elke planeet in het bijzonder, en dan hebben we het dus over de algemene structuur, bepaalde kenmerken van de planeet, bepaalde processen die zich op die planeet hebben afgespeeld of die zich nog steeds afspelen en meer van dat soort dingen. We hebben het ook kort gehad over de vorming van ons zonnestelsel en de meest belangrijke gebeurtenissen die sinds de vorming zijn gebeurd. Echt super interessant allemaal en het wordt ook nog eens leuk verteld! Dankzij dit vak heb ik ook de volgende gekozen:
4. Special topics in Planetary Science: dit is gerelateerd aan het hiervoor genoemde vak, alleen is dit op master niveau en zijn het gewoon discussies over papers die zijn geschreven in dit veld. Iedere student moet twee of drie keer een paper uitkiezen en deze aan de groep presenteren en vervolgens een discussie leiden over de paper, dat kan de inhoud zijn, maar vaak ook over hoe betrouwbaar is dit artikel. In dit vak leer je dus hoe je een paper moet lezen en hoe je er kritisch naar kan kijken. Echt een super interessant deel van de wetenschap, en handig om te leren. Alleen ben ik de enige bachelor student tussen de master studenten, niet dat we met veel zijn hoor, we zijn in totaal met z’n zessen. Een hele gezellige groep, en ik kan veel van mijn mede studenten leren! Het is aanstaande donderdag aan mij de beurt om een paper te doen. Ik ga het doen over Io, een van de manen van Jupiter die veel actiever is dan hij zou moeten zijn. Ik zal er verder niet op ingaan, maar mochten jullie het wel willen weten zeg het me dan, ik wil het verhaal niet te saai maken voor iedereen (al ben ik daar misschien al te laat voor..)
5. Advanced Crustal Processes: Dit is geen vak maar een eigen onderzoek dat ik je zelfstandig (maar wel onder begeleiding natuurlijk) doe. Ik heb er echt heel veel zin in! Mijn project gaat over pegmatieten in Antarctica! Nog een beetje gerelateerd aan het veldwerk ;) Mijn begeleider is een Australische docent, en ik werk samen met een Phd student. Het is haar onderzoek, maar een onderdeel daarvan, en een onderzoek op zichzelf, mag ik overnemen. Ik help haar dus een beetje, maar dan natuurlijk wel het makkelijkste deel. Mijn doel is om erachter te komen wat er met de smelt is gebeurd. Zij gaat proberen om de smelt te timen. Ik kan mijn onderdeel uitbreiden en er een bachelor scriptie van maken! Ik zat erover te denken om iets te doen over waar de hitte vandaan komt. Er zijn namelijk twee smelt periodes geweest (eentje 1100 Ma en eentje 500 Ma), maar als iets al een keer gesmolten of in ieder geval heel erg heet is geweest, dan is alle water uit de steen verdwenen en des te minder water des te hogere temperatuur je nodig hebt om smelt te bereiken. Het leek me leuk omdat ik in de Pyreneeën daar ook over heb gepraat met de docent. Hij had het over drie verschillende theorieën, maar bij alle drie breekt de mantel deel van de lithosfeer af en komt er mantel materiaal dicht onder de korst te zitten wat de boel smelt. Maar wat ze hier zeggen is er geen aanwijzing is voor mafisch materiaal, dus mogelijk is er een ander proces aan de gang. Het leek me leuk om daarmee te modeleren, met parameters die we uit dit onderzoek halen, en te kijken of we er iets over kunnen zeggen. Sorry, ik wil jullie er niet mee vervelen, maar ik ben er zo enthousiast over!!
Dit zijn de vakken waar ik me op het moment mee bezig hou, maar daarnaast heb ik me ook aangemeld voor een ballroom dans club. We leren vier dansen per week, op woensdag leer ik eerst de wals, en daarna de blues. Op vrijdag avond leer ik eerst swingdance of charlston ofzo, en daarna de tango. Elke les duurt anderhalf uur en wordt gegeven door professionals. Het is echt heel erg leuk, en zo leer ik ook nog eens wat mensen kennen. We zijn al een keertje uit geweest naar een tango gelegenheid in Denver. Was echt superleuk, alleen al het kijken naar de mensen die zo mooi konden dansen! Onze lerares voor tango probeert ons mee te nemen naar een tango show in Boulder, niet zo ver van hier. Hier doen de beste dansers van de wereld aan mee! Ik heb er super veel zin in en ik hoop dat het lukt!
Naast de ballroom club heb ik me ook aangemeld voor SWE (Society of Woman Engineers). Elke woensdag is er een lunch en dan praat een van de sponsors over de mogelijkheden die er bij hun bedrijf zijn. Maar soms gaat het ook over wat zij ‘correct gedrag’ noemen. De Amerikanen overdrijven hier heel erg in, vind ik. We moesten zelfs onze handdruk oefenen, en welke kleding je wel en wat je niet mag dragen, maar dan echt heel specifiek (niet te odieus, die rok of die broek en die kleuren zijn oké en dat soort dingen). Heel grappig om eens te horen, en het kan geen kwaad te weten hoe de Amerikanen het willen, dan weet ik dat als ik voor een Amerikaans bedrijf ga werken. Verder is het wel heel erg leerzaam en leuk om een keertje te horen wat ik allemaal kan doen.
Wow, dat is alweer een heel verhaal geworden! Ik zie nu in Word dat het al drie en een halve pagina is geworden.. Dan zal ik nu maar gaan afsluiten ;) Ik wil alleen nog een cliffhanger bij dit verhaal doen. Ik ga namelijk in het weekend van 8 & 9 oktober camperen! Ik heb daar erg veel zin in, en het is voorbereiding op het weekend daarop, dan ga ik naar Utah, de staat ten westen van Colorado. Dat weekend is Fall break, ofwel herfstvakantie! Het is alleen maar een lang weekend, ik heb zaterdag tot en met dinsdag vrij. Deze vier dagen zit ik in Utah op een grote wandel campeer tocht. Schijnbaar gaan we mooie bergen en canyons zien! Ik heb er zo vreselijk veel zin in! Ik ben alleen een beetje bang voor de kou, want het is hier al aardig koud aan het worden, vooral ’s nachts. Maar dat gaat allemaal wel goed komen!
Nog een laatste opmerking voor de mensen die me goed kennen. Hoewel ik het hier heel erg leuk vind, en de mensen dier erg aardig zijn, is het toch geen Australië. Dat gevoel van thuiskomen dat ik had zodra ik daar aankwam (misschien ietsje later), dat heb ik hier nog niet gevoeld. De mensen zijn behulpzamer maar het voelt op de een of andere manier kouder, het land voelt kouder aan. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het hier echt heerlijk, maar het is Australië niet ;)

Pas allemaal goed op elkaar, en veel plezier met alles wat jullie gaan doen. Als jullie het leuk vinden zouden jullie dat hieronder op kunnen schrijven in een reactie, ik vind het leuk om te horen!
Liefs!!

Ps. Ik heb nu ook een adres en telefoon nummer! Mijn adres is:
1805 19th Street Unit 5
Golden, Colorado 80401
USA
En mijn telefoon nummer is:
001-720-648-6228
er is een manier om goedkoop met mij te bellen voor jullie, maar helaas is het erg duur voor mij, omdat ik hier schijnbaar betaal als ik gebeld wordt e als ik ge smst wordt. Dus stuur af en toe een sms als je het leuk vind, maar liever niet te veel, want het is niet goedkoop (geldzuigers, die Amerikanen!)

  • 26 September 2011 - 04:19

    Elise:

    Heey Joan!

    klinkt als een super begin! En ben wel jaloers hoor op je planetenvakken, en ik hoor graag een keer de inhoud :) Ook dat deel van Antarctica klinkt erg gaaf! Zelf zit ik nu 50m naast het grote antarctica instituut van Australie waar ze vooral onderzoek doen naar t ijs van Antarctica. Zoals je zelf al zegt zijn Australiers erg open, en dat herken ik gelijk! De mensen zijn hier erg aardig, iedereen wil je helpen en je thuis laten voelen.

    Geniet ervan! En ben benieuwd naar de gran canion foto's :P

  • 26 September 2011 - 05:22

    Dieneke:

    Hé lieve meid, wat een enorm gezellig en leuk verhaaltje (nou ja..) heb je er weer van gemaakt.
    Uiteraard is er niks nieuws bij, maar ik vind het toch bijzonder leuk om het te lezen.
    Wat bedoel je alleen met 1100 Ma en 500 Ma? Je weet, ik probeer alles te begrijpen, maar geef mij maar cijfers (1+1=2 daar valt nl niet over te discusiëren D:D:D:).
    Dan hoop ik ook dat je volgende verhaal niet zo lang wegblijft hoor.....;)
    Nou meisje, ik lees en hoor het wel: je hebt het daar goed naar je zin..... Volgens mij ben je wel vergeten te vertellen dat je ook nog naar de fitness gaat D: en regelmatig gaat zwemmen..... toch?

    Nou, ik heb genoten van je leuke verhaal en kijk uit naar de volgende. Veel plezier en studeer ze en suc6 natuurlijk voor komende donderdag.
    Liefs mama

  • 26 September 2011 - 09:27

    Franka En Kees:

    Hoi Joan,

    leuk weer om al je belevenissen te lezen. Wij wensen je veel succes met je studie en al je ervaringen die je daar weer op doet.
    We zijn blij dat je het zo naar de zin hebt en zien uit naar je volgende verhaal. Lieve groeten van Franka en Kees

  • 26 September 2011 - 14:10

    Joan:

    Oeps, Het is voor mij zo normaal om dat te gebruiken dat ik even ben vergeten dat het misschien niet duidelijk is voor iedereen, maar 1100 Ma betekent 1100 miljoen jaar geleden, oftewel een hele lange tijd ;)
    Liefs

  • 28 September 2011 - 07:06

    Pap & Yvonne:

    Heej liefie!

    Geweldig verhaal!!! Hartstikke leuk om te lezen! Je bent zo lekker enthousiast! We zien al weer helemaal uit naar het volgende verhaal!
    En dat je bent gaan Ballroom dansen!!! Haha! Ik had van alles verwacht, maar dat toch niet, hoor! Wel heel erg leuk, zo met de uitstapjes!
    Ja, je hoort wel vaker dat de Amerikanen wel heel behulpzaam zijn maar erg oppervlakkig blijven in contact. Dan lijkt het me ook lastig om je thuis te voelen met ze.
    Nou, meissie, heel veel plezier (en warmte) met het campeerweekend! En daarna in Utah! We zijn benieuwd naar de foto's! En bijbehorende verhalen, maar dat schreven we al!
    Boel Big Hugs uit Wageningen!
    xxx

  • 28 September 2011 - 19:47

    Chelsea:

    hey JJ! great pictures of the elk! :)

  • 28 September 2011 - 22:16

    Yvonne:

    Vanavond even bij Greta geweest (50 geworden vandaag!!!). Corrie had Sam meegenomen; nou, hij ziet er supergezond, -relaxed, en gewoon goed uit!
    Dat je het maar even weet!
    Kussie!

  • 29 September 2011 - 12:20

    Oma H.:

    Ha lieverdje, wat heb je al weer veel beleefd in die betrekkelijk korte tijd. Heerlijk dat je het zo naar je zin hebt en zo enthousiast bent over (bijna) alles! Ik heb echt genoten van je verslag en kijk al weer uit naar het volgende. Wat je schrijft over het verschil tussen de Amerikanen en de Aussies, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. De laatsten zijn dan ook wel heel gemakkelijk in de omgang en zeer behulpzaam.
    Heel goed wat je allemaal onderneemt, zoals het dansen, je hebt de kans dus grijp 'm ook.
    Is je e-mailadres nog hetzelfde dan kan ik je beter een mailtje sturen dan je opzadelen met dure telefoontjes of smsjes.
    Hoe koud het nu bij jou begint te worden, hier hebben we momenteel prachtig zonnig en zelfs warm weer en dat nog deze hele week (als het goed is!!).
    Tot een volgend keertje, heel veel succes met studie en avonturen, veel liefs en dikke kus.

  • 03 Oktober 2011 - 06:22

    Fam Vels Wapenveld:

    Hoi Joan,
    Het ontbreekt je niet aan inspiratie om te schrijven. Het gaat een beetje boven mijn pet maar ik lees wel dat je het naar je zin hebt. Fijne vakantie

  • 03 Oktober 2011 - 18:33

    Jessica:

    Lieve Joan,

    Ik kijk altijd uit naar je verhalen maar tegenwoordig mag ik ze wel 3 keer lezen voor dat ik alles mee krijg. Wat een giga verhaal weer man. Als je het ook doet doe je het gelijk goed! Het klinkt allemaal weer super en het campeerweekend zal ook giga leuk en spannend worden. Ben alweer heel benieuwd wat voor verhaal daar weer van komt. En voor mij was toch alles redelijk nieuw nieuws. Want Mam is wel vaak met jou aan het kletsen maar vergeet het dan weer te vertellen. Geeft niks hoor want jij beleeft ook zo veel en je weet hoe mam is. En ik zou het ook allemaal niet kunnen onthouden. Maar het is fijn dat je het naar de zin hebt. En ja Colorado kun je helaas of gelukkig niet vergelijken met de Aussies. Je kan dat gevoel ook niet bij elk land hebben want dan kun je straks helemaal geen keuzes meer maken naar welk land je wilt. En wat lees en hoor ik je bent gaan dansen en ballroom nog wel moet je dan ook in zo'n super deluxe ballroom jurk? En waarom geen foto daarvan? Ik vindt het wel super tof van je dat je het doet. weer iets nieuws van je ondekt. Ik wist niet dat je van dansen hield maar ik vindt het super. Krijgen we straks les van jou? Ik ben heel benieuwd in iedergeval. Wij zijn net terug van een heerlijk weekendje met prachtig weer en behoorlijk zadelpijn. Maar hebben weer genoten en Guus is helemaal total los van het weekend. de foto's zie je wel op facebook.
    Heelveel liefs en heeeeeelveel plezier komend weekend en hopelijk toch nog redelijk weer. liefs Jess

  • 18 Oktober 2011 - 13:33

    Christy:

    hoi joan,
    Wat maak jij weer veel mee!!!
    Cool vliegtuig!!!
    En ook apart.
    Ik ben laatst jarig geweest op 15 oktober.
    Ik heb ook een feestje gegeven.
    We gingen schaatsen.
    Het was echt SUPER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    En gister ben ik uiteten geweest.
    Het was een opening van een restaurant.
    Van mijn moeders vriendin.
    Het was in de stad.
    Het begon om 18:00.
    We waren met heel veel!!!
    Maar het was SUPER GEZELLIG!!!!!!!!!!
    Chester en Wesley waren er ook!!!!!
    En hun ouders natuurlijk ook.
    We waren met z'n 28en!!!!!!!!!!!!!
    Ik heb de hele avond in een deuk gelegen.
    hahahhahahahahahhahahahahahahahahahahhahahahahahahahhahahahahahahhahahaha!!!!!!!
    En heerlijk gegeten.
    het was pas om 1:00 afgelopen.

    Nou ik wens jou nog heel veel plezier!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Nou ik hoop dat je me kan horen.

    Groetjes:Christy

  • 19 December 2011 - 13:11

    Fam Vels Wapenveld:

    Hoi Joan,

    Wij wensen je vanuit Wapenveld hele fijne feestdagen toe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joan

volgt nog

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 49678

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2012 - 14 Augustus 2017

Wat en hoe voor een PhD!

17 Augustus 2011 - 09 Januari 2012

America here I come!!

07 Januari 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: